Sterk tegen Corona? Versterk je immuunsysteem!

Wij kunnen er helaas niet meer omheen. Het is het gesprek van de dag en ons leven is compleet veranderd sinds vorige week. Het coronavirus heeft ons in zijn macht en voorlopig zijn wij er ook nog niet vanaf…

Het enige wat wij de komende tijd kunnen doen is sterk staan tegenover het virus, je immuunsysteem versterken en het virus zo min mogelijk de kans geven zich te verspreiden. Mensen houd je daarom aub ook gewoon aan de voorschriften van de overheid. Niemand zit toch te wachten op een complete lockdown waarbij je niet even een frisse neus mag halen? Houd gewoon die 1,5 meter afstand en blijf zoveel mogelijk binnen!

Feestjes houden wij wel weer wanneer wij het virus overwonnen hebben toch? Zoals ik in mijn vorige blog al schreef….dan gaan wij met zijn allen over de hele wereld tegelijkertijd gezamenlijk proosten! Voor nu is het enige wat wij kunnen doen het vermijden van groepen en social distancing. Je wilt toch ook dat jouw moedertje gezond blijft?

Deze periode is voor iedereen stressvol. Zowel voor ons volwassenen als kids. Probeer in ieder geval positief te blijven, quality quarantaine time met je gezin door te brengen en je rust te pakken. Stress verzwakt namelijk je immuunsysteem waardoor je juist eerder vatbaar bent voor het virus.

Een vaccin is er op dit moment helaas nog niet. Daarom is ook zo het belangrijk om juist nu gezond te blijven eten en je immuunsysteem te versterken. Zo sta je sterker tegen Corona!

Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen om je immuunsysteem een boost te geven!

1.Vitamine C
Slik extra vitamine C. Vitamine C helpt je weerstand te verhogen. Lees wat het voedingscentrum hierover te zeggen heeft:

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx#blok3

2.Slaap voldoende
Een uitgerust lijf is een sterker lijf. Je hebt veel meer energie en kracht en laat dat nu net de twee eigenschappen zijn die je in deze tijd heel hard nodig hebt! Ga daarom lekker op tijd naar bed en probeer minstens 8 uur per nacht te slapen.

3.Doe aan Zumba!
Zumba makes me forget everything and brings a smile on my face! Genoeg Zumba workouts te vinden op YouTube! Of doe gezellig mee met één van de vele Zumba virtual classes die nu worden aangeboden! Dance, sweat & stay positive! Bijkomend voordeel: je krijgt er tevens een betere conditie van, dus een grotere longcapaciteit!

Zumba is always a good idea!
Sweat, dance & stay positive!

4. Ga ontspannen, doe aan yoga & mediteer
Ontspanning is ook erg belangrijk in deze onzekere tijden. Doe daarom aan yoga en mediteer. Leer je ademhaling te beheersen. Zo train je ook tevens je longen. Door te mediteren sluit je je even af van alle zorgen zodat je lijf zich weer kan herstellen en weer energie kan opbouwen voor wat de dag verder brengt.

5. Eet gezond
Hoewel een gezond en gevarieerd voedingspatroon essentieel is om je immuunsysteem sterk te houden, zijn er bepaalde voedingsstoffen die je nét die extra boost kunnen geven.

Kaneel – heeft een antibacteriële werking en kan zo het vermogen van bacteriën om zich te vermenigvuldigen tegenwerken. Als je weerstand al wat lager is, kan kaneel je helpen om er weer sneller bovenop te komen. Strooi wat kaneel over je warme chocolademelk of je havermout of mix het door je smoothie.

Pecannoten – zijn rijk aan gezonde vetten en mineralen zoals zink. Zink zorgt mede voor een goede weerstand. Pecannoten zijn lekker in taart, bij ijs of door je salade!

Champignons – zijn bijzondere voedingsstoffen. Wist je dat champignons, net als mensen,  onder invloed van de zon of Uv-licht vitamine D aan kunnen maken? De meeste champignons groeien onder de grond, kies daarom voor wilde paddenstoelen of voor champignons die onder Uv-licht gekweekt zijn. Champignons zijn een van de weinige plantaardige bronnen van vitamine D, dat je immuunsysteem een boost kan geven. Daarnaast zorgt vitamine D ook mede voor een goede weerstand van kinderen.

Knoflook – rauwe knoflook heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. Wist je dat je je immuunsysteem al met één teentje knoflook een echte boost kan geven? Onderzoekers hebben aangetoond dat knoflook antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen heeft, waardoor knoflook je zou kunnen helpen om sneller te herstellen. Bang voor een stinkende knoflookadem? Slik dan supplementen!

Watermeloen – is rijk aan vitamine A, C en vitamine B6, die allemaal bijdragen aan een goede weerstand. Het rode vruchtvlees van de watermeloen is rijk aan lycopeen, dat bekend staat als een krachtige antioxidant. Antioxidanten helpt je lichaamscellen beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Citrusfruit – is een geweldige bron van vitamine C, dat een positieve invloed heeft op het immuunsysteem. Vitamine C kan niet opgeslagen worden in je lichaam, waardoor je geen voorraadje kan aanleggen. Daarom is het belangrijk om elke dag voeding te eten waar vitamine C in zit. Kies voor sinaasappel, citroen en limoen.

Broccoli – varieer met groente, maar kies regelmatig voor broccoli. Broccoli zit namelijk vol met vitamine A, C en E en bevat daarnaast ook choline, waarvan gezegd wordt dat het goed is voor je darmen. Door je broccoli rauw te eten of te stomen, blijven er meer voedingsstoffen behouden dan wanneer je de broccoli kookt. Doe eens wat rauwe broccoli door een salade. Andere koolgroentes met soortgelijke effecten zijn bloemkool en boerenkool.

Rode paprika – is rijk aan vitamine C, dat je immuunsysteem ondersteunt. Vitamine C stimuleert bovendien de opname van ijzer, dat ook belangrijk is voor je weerstand.

Vlierbessen – zitten vol flavanoïden. Flavanoïden zijn antioxidanten die je lichaam helpen beschermen tegen ongewenste invloeden van buitenaf en bijdragen aan een sneller herstel. In twee klinische studies op grieppatiënten is aangetoond dat de patiënten die dagelijks 4 eetlepels vlierbessensiroop dronken significant sneller herstelden dan de groep die een placebo toegediend kreeg.

Chilipeper – rode en groene chilipepers zijn rijk aan vitamine A en C en bevatten capsaïcine, waarvan gezegd wordt dat het bacteriële infecties kan voorkomen en slijm dunner kan maken.

Honing – bevat antioxidanten en heeft een verzachtende werking op de keel. Daarnaast hebben onderzoekers aangetoond dat honing ook een antibacterieel effect heeft. Doe bijvoorbeeld eens wat honing door je yoghurt, eet het als broodbeleg of doe het als dressing over je salade.

Bron: https://www.hollandandbarrett.nl/health-hub/immuunsysteem/zo-kan-jij-op-natuurlijke-wijze-je-immuunsysteem-versterken/

6. Let op je hygiëne
Goed je handen wassen, niet aan je gezicht zitten en 1,5 meter afstand van elkaar! Dat zijn de voorschriften van de overheid met betrekking tot het bestrijden van het Coronavirus. Please volg deze maatregelen! Ze zijn echt nodig en kunnen levens redden. Let verder ook erg goed op je eigen hygiëne! Zie hiervoor de richtlijnen op de site van de rivm.

https://www.rivm.nl/hygiene

7. Slik Euchinaforce
Echinaforce is een traditioneel kruidengeneesmiddel dat Echinacea purpurea (rode zonnehoed) bevat. Rode zonnehoed is een mooie, maar vooral krachtige plant, die al door de Indianen gebruikt werd. De plant ondersteunt het immuunsysteem en verhoogt de weerstand tegen bacteriële en virale infecties. Hierdoor word je minder snel ziek en herstel je sneller in geval van ziekte. 

8. Drink geen alcohol!
Het is zo verleidelijk…Vooral nu je de volgende dag thuiswerkt….Lekker ‘s avonds een flesje wijn opentrekken. Even alle zorgen vergeten….Doe het niet! Alcohol verlaagt de weerstand. Het afbreken van alcohol kost je lichaam namelijk behoorlijk wat tijd en moeite. Hoe meer glazen wijn, bier of sterke drank je drinkt, des te minder aandacht kan je lichaam stoppen in het bestrijden van ziekteverwekkers. Na de crisis gaan we proosten!

9. Slik vitamine D
…of ga lekker in de tuin/ op het balkonnetje in de zon zitten wanneer het kan!
Er is namelijk sterk bewijs dat vitamine D een rol speelt in het immuunsysteem, oftewel de weerstand. De omzetting naar de actieve vorm van vitamine D in de witte bloedcellen zorgt voor zogenaamde ‘cellulaire immuniteit’. Dit proces wordt in werking gezet door het stimuleren van de productie van een antimicrobieel eiwit, dat bacteriën onschadelijk maakt. Hierdoor kan voorkomen worden dat men ziek wordt. Meer onderzoek is nodig om de precieze rol van vitamine D in het immuunsysteem te achterhalen. Lees verder op: https://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/?tx_news_pi1%5Bnews%5D=103&tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=7a879e21a9c96606abecbc6a1bf1683d

10. Stay positive!
The fog will eventually lift to reveal a dazzling brand new day…!

Stay home people! Stay safe! Save lives! Stay positive! Namasté!

Liefs, Lola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *